Aktualności

Upadłość konsumencka krok po kroku

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej wprowadzone przez ustawodawcę jest rozwiązaniem dla osób zmagających się z nadmiernym zadłużeniem, do którego doszło w wyniku rożnego rodzaju splotu wydarzeń. Procedura oddłużenia to szansa na nowy początek, stabilizację oraz powrót płynności finansowej.

W całym 2022 roku upadłość konsumencką ogłosiło ponad 15 600 osób, natomiast w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. ilość upadłości konsumenckich znacząco wzrosła i pobiła rekord – ogłosiło ją ponad 5 000 Polaków. Trudna sytuacja rynkowa, w tym galopująca inflacja powoduje problemy finansowe w gospodarstwach domowych prowadzonych przez wiele osób dlatego tak znacząca ilość osób decyduje się na skorzystanie z procedury oddłużenia.

 

KTO MOŻE OGŁOSIĆ UPADŁOŚĆ KONSUMENCKĄ?

Osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, która nie reguluje wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Domniemywa się, że niewypłacalność ma charakter trwały, jeżeli zaległości w spłacie zobowiązań przekraczają trzy miesiące.

 

DLACZEGO WARTO SKORZYSTAĆ Z INSTYTUCJI UPADŁOŚCI KONSUMENCKIEJ?

  • wstrzymanie toczących się windykacji/egzekucji komorniczych i brak możliwości wszczynania nowych egzekucji do majątku upadłego;
  • możliwość umorzenie długów nawet do 100%;
  • ustalenie planu spłaty dostosowanego do możliwości majątkowych i zarobkowych osoby zadłużonej oraz sytuacji osobistej;
  • odzyskanie stabilności finansowej oraz emocjonalnej;

 

OBAWY ZWIĄZANE Z POSTĘPOWANIEM UPADŁOŚCIOWYM- CZY UZASADNIONE?

Postępowanie upadłościowe w odniesieniu do osób fizycznych czyli tzw. upadłość konsumencką reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520) a jej ustanowienie następuje decyzją sądu. Nie należy mieć obaw, że wskutek ogłoszenia upadłości sytuacja osoby zadłużonej będzie trudniejsza. Należy mieć jedynie na uwadze, iż w okresie oddłużania zarząd majątkiem będzie ograniczony i związany z kontaktem z syndykiem.

 

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:

  • Ile wynosi opłata sądowa od wniosku o ogłoszenie upadłości.

Opłata sądowa od wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wynosi 30 zł.

  • Czy w postępowaniu o ogłoszenie upadłości niezbędne jest stawiennictwo w sądzie?

Nie, postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej nie wymaga obecności w Sądzie. Właściwie przygotowany wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej pozwala na wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości bez stawiennictwa dłużnika w Sądzie.

  • Jak długo trwa rozpoznanie wniosku o ogłoszenie upadłości?

W przypadku właściwie umotywowanego i wypełnionego wniosku o ogłoszenie upadłości, postanowienie w przedmiocie ogłoszenia upadłości może nastąpić nawet w ciągu kilku dni, w zależności od Sądu i jego obłożenia pracą.

  • Czy upadłość konsumencka może zostać ogłoszona wobec osoby nieposiadającej majątku?

Tak, brak majątku nie wyklucza ogłoszenia upadłości osoby zadłużonej.

  • Czy dopuszczalne jest ponowne złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Tak, wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, który nie został pozytywnie rozpoznany może zostać złożony ponownie, przy czym sytuacja ta wymaga szerszego omówienia i zasadnym pozostaje skonsultowanie się z prawnikiem, który dokona szczegółowej analizy podstaw ponownego złożenia wniosku.

  • Jaka jest rola syndyka w postępowaniu upadłościowym?

Syndyk to osoba wyznaczona przez właściwy Sąd w momencie ogłoszenia upadłości i stanowi niejako rolę koordynatora nad przebiegiem postępowania upadłościowego. Syndyk otrzymuje wszystkie dokumenty, sprawdza ich poprawność oraz przedstawia Sądowi. Do zadań syndyka należy przygotowanie planu spłaty zadłużenia, zajęcie majątku upadłego, zabezpieczenie, i zarządzanie nim. Czynności dokonywane przez Syndyka pozostają pod nadzorem Sędziego Komisarza.

  • Na czym polega zajęcie majątku przez Syndyka – czy zajęcie obejmuje wszystkie dochody?

Z dniem ogłoszenia upadłości zarząd majątkiem upadłego obejmuje wyznaczony przez Sąd syndyk i w tym zakresie upadły nie ma możliwości korzystania z mienia wchodzącego do masy upadłości i rozporządzania nim tzn. nie może dokonać chociażby sprzedaży czy darowizny majątku bez zgody syndyka. Jednocześnie jednak prawo upadłościowe nie pozostawia osoby zadłużonej bez środków niezbędnego utrzymania i przewiduje pozostawienie do dyspozycji osoby zadłużonej kwotę wolną od zajęcia, a więc kwotę, która pozostaje do dyspozycji osoby upadłej pomimo orzeczenia upadłości. Kwota wolna od zajęcia będzie różna w stosunku do rodzaju dochodów oraz ilości osób pozostających na utrzymaniu osoby składającej wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej i np. w przypadku wynagrodzenia za pracę- wynosi równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku.

Syndyk zajmuje dochody za pracę upadłego uzyskiwane z tytułu:

  • umowy o pracę,
  • umów cywilnoprawnych tj. zlecenia, o dzieło,
  • emerytury i renty,
  • dochodu z najmu.

Syndyk nie może zająć dochodu z:

  • alimentów,
  • świadczenia rodzinnego 500+,
  • stypendiów, diet
  • zasiłków pielęgnacyjnych i rodzinnych,

W szczególnych przypadkach upadły może złożyć wniosek do sędziego komisarza, w którym wskaże potrzeby uzasadniające zwiększenie kwoty wolnej np. stan zdrowia, niepełnosprawność.

  • Jak długo trwa oddłużanie w ramach postępowania upadłościowego?

Należy rozróżnić dwie sytuacje dot. proces oddłużania tj. :

  • po pierwsze sytuacja, gdy do zadłużenia doszło w skutek okoliczności niezawinionych przez osobę zadłużoną – w takiej sytuacji plan spłaty zostanie ustalony na maksymalny okres czasu do 36 miesięcy;
  • po drugie sytuacja, gdy do niewypłacalności lub jej istotnego zwiększenia doszło wskutek umyślnego działania lub wskutek rażącego niedbalstwa osoby zadłużonej- w takiej sytuacji plan spłaty zostanie ustalony na maksymalny okres czasu do 84 miesięcy.
  • Co to jest plan spłaty wierzycieli?

To dokument sporządzony w toku postępowania upadłościowego, w którego treści ustala się harmonogram i zakres spłaty wierzycieli, po którego wykonaniu sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu wykonania planu spłaty wierzycieli i umarza zobowiązania upadłego, które powstały przed ogłoszenia upadłości, a które nie zostały wykonane w wyniku wykonania planu spłaty wierzycieli.

  • Czy wszystkie zobowiązania ulegają umorzeniu?

Zgodnie z przepisami Prawa Upadłościowego nie podlegają umorzeniu:

  • długi o charakterze alimentacyjnym,
  • zobowiązania wynikające z rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci,
  • zobowiązania do zapłaty orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także do wykonania obowiązku naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę,
  • zobowiązania do zapłaty nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie,
  • zobowiązania do naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem
  • zobowiązania, których upadły umyślnie nie ujawnił, jeżeli wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.

 

Nasi prawnicy zapewniają kompleksową i fachową pomoc w przeprowadzeniu postępowania upadłościowego wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej na każdym etapie oddłużania poprzez:

  • konsultacje z prawnikiem, który dokona analizy sytuacji osoby zadłużonej i odpowie na pytanie czy złożenie wniosku jest zasadne;
  • sporządzenie wniosku o upadłość wraz z należycie sporządzonym uzasadnieniem przez prawnika;
  • wsparcie osoby zadłużonej w kontakcie z syndykiem oraz sędzią komisarzem w okresie po ogłoszeniu upadłości;
  • czuwanie nad toczącym się postępowaniem, w tym zapewnienie osobie zadłużonej stałego kontaktu z radcą prawnym, który udziela wszelkich niezbędnych informacji w zakresie prowadzonego postępowania upadłościowego;

Odzyskaj płynność finansową i rozpocznij „nowy start” bez zadłużenia.

powrót

Prawo
cywilne

Kancelaria świadczy usługi w zakresie:

  • dochodzenia roszczeń wynikających z zawartych umów;
  • dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu szkód osobowych i majątkowych (zadośćuczynienie za doznaną krzywdę i rozstrój zdrowia, zwrot kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego, błędy lekarskie);
  • roszczeń z tytułu ochrony dóbr osobistych;
  • reprezentacji klientów w sporach dotyczących zasiedzenia, ustanowienia służebności, zniesienia współwłasności, ochrony prawa własności i posiadania, eksmisji;
  • ustalenia nieważności umów;
  • ochrony wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika (skarga pauliańska);
  • doradztwo w zakresie nieuczciwych praktyk przedsiębiorców (klauzule abuzywne), wad zakupionych towarów i reprezentacja klientów przed Sądem;
  • przygotowania i opiniowania umów z zakresu prawa cywilnego

PORADY ON-LINE

Wychodząc naprzeciw potrzebom i preferencjom klientów Kancelaria zapewnia pomoc prawną online zarówno w zakresie udzielania porad jak też sporządzania projektów pism. Aby skorzystać z tej możliwości wystarczy:

  1. Opisać swój problem i zadać pytania.
  2. Jeżeli posiadasz dokumenty związane ze sprawą, które pozwolą lepiej zapoznać się ze sprawą, załącz je (skan lub zdjęcie). Z naszych usług możesz korzystać anonimowo, jeśli dokumenty zawierają Twoje dane, możesz je zakryć lub usunąć.
  3. Po wstępnym zapoznaniu się ze sprawą tj. w zależności od rodzaju zawiłości sprawy, zostanie przesłana oferta na poradę prawną w Twojej sprawie. Zostanie również zaproponowany termin doręczenia opinii prawnej.
  4. Następnie dokonać należy płatności. W ustalonym czasie otrzymasz projekt pisma lub opinię prawną.

 

PORADY PRO BONO

Kancelaria prowadzi program bezpłatnych porad prawnych w zakresie spraw związanych z wypadkami komunikacyjnymi i związanymi z nimi roszczeniami odszkodowawczymi. Jest to program skierowany przede wszystkim do osób, które nie wiedzą, czy ich roszczenia mają uzasadnione podstawy, w jakim trybie można ich dochodzić, jaka jest szansa na wygraną oraz jakie jeszcze możliwości działań prawnych można podjąć w danej sytuacji.

Aby skorzystać z bezpłatnej porady prawnej proszę o wcześniejsze uzgodnienie terminu spotkania telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

KONTAKT

ul. Jana III Sobieskiego 3A/2

14-100 Ostróda

Tel.: 511 470 310

E-mail: kancelaria@kolodziejczykpiotr.pl

NIP: 757 148 35 15

REGON: 365721225

Numer rachunku bankowego:

92 1140 2004 0000 3102 7672 1034


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora danych. w celu nawiązywania kontaktu oraz wysyłania materiałów marketingowych oraz aktualnych ofert sprzedaży.


    Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.


    Zapoznałem(-am) się z treścią klauzuli informacyjnej, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych, prawie ich poprawiania, ograniczenia przetwarzania oraz prawie do wycofania zgody na przetwarzanie moich danych osobowych.

    Wszelkie prawa zastrzeżone Piotr Kołodziejczyk 2019
    Realizacja: