Aktualności

STWIERDZENIE NABYCIA SPADKU CZY POŚWIADCZENIE DZIEDZICZENIA

                Przeprowadzenie postępowania spadkowego skutkuje uzyskaniem dokumentu legitymującego spadkobierców do występowania w prawach i sprawach zmarłego, a więc umożliwia skuteczne występowanie w kontaktach m.in. z urzędami, bankami, dłużnikami zmarłego. STWIERDZENIE NABYCIA SPADKU oraz POŚWIADCZENIE DZIEDZICZENIA stanowią alternatywne sposoby uregulowania spraw spadkowych po zmarłym i uzyskanie odpowiednio postanowienia w przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku bądź aktu poświadczenia dziedziczenia. W niniejszym artykule omówiony zostanie wskazany jako pierwszy sądowy sposób przeprowadzenia postępowania spadkowego. W ramach wyjaśnienia wskazać trzeba, że poświadczenie dziedziczenia to postępowanie toczące się nie przed sądem, a przed notariuszem.

 

KTÓRY SĄD POZOSTAJE WŁAŚCIWY DO PRZEPROWADZENIA SPRAWY:

                   Do czynności w postępowaniu spadkowym, które należą do zakresu działania sądów, wyłącznie właściwy jest sąd ostatniego miejsca zwykłego pobytu spadkodawcy, a jeżeli jego miejsca zwykłego pobytu w Polsce nie da się ustalić, sąd miejsca, w którym znajduje się majątek spadkowy lub jego część (sąd spadku). W braku powyższych podstaw sądem spadku jest sąd rejonowy dla m. st. Warszawy.

 

 

KTO I KIEDY MOŻE ZŁOŻYĆ WNIOSEK:

Zgodnie z art. 1025 § 1 KC, Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Ta okoliczność powoduje, że z wnioskiem może wystąpić nie tylko najbliższa rodzina spadkodawcy, a mogą to być też inne osoby tj.:

1) spadkobiercy ustawowi lub testamentowi zmarłego;

2) spadkobiery osób o których mowa w pkt. 1) w przypadku ich śmierci przed uzyskaniem postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub po odrzuceniu przez te osoby spadku;

3) uprawnieni do zachowku;

4) wierzyciele określonych podmiotów, czy to spadkodawcy, spadkobiercy lub zapisobiercy;

5) osoba, na której rzecz uczyniono zapis windykacyjny;

6) zapisobiercy zwykli oraz dalsi zapisobiercy;

7) polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne lub urząd konsularny w sytuacji opisanej w art. 1109 KPC dot. osoby, która w chwili śmierci nie miała miejsca zamieszkania lub miejsca zwykłego pobytu w RP.

Stwierdzenie nabycia spadku nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku.

 

OPŁATY:

– 50 zł –opłata sądowa od wniosku;

– 5 zł- opłata od wpisu do Rejestru Spadkowego;

– koszt odpisów z akt stanu cywilnego: aktu zgonu, aktu urodzenia, aktu małżeństwa;

 

DOKUMENTY:

– akt zgonu spadkodawcy;

– akty urodzenia spadkobierców;

– akty małżeństwa spadkobierców (w przypadku kobiet);

– oryginał testamentu/ów;

– odpisy wniosku wraz z załącznikami dla wszystkich uczestników postępowania.

 

                 Z pozoru postępowania mające na celu ustalenie kręgu spadkobierców nie są skomplikowane, niemniej jednak w praktyce bardzo często można zetknąć się z sytuacjami problematycznymi np. szczególna sytuacja osób małoletnich, które mogą być spadkobiercami, a które nie mogą osobiście dokonać odrzucenia bądź przyjęcia spadku. Problematyczność dotyczy także chociażby postępowań, w których krąg potencjalnych spadkobierców dot. kilku czy też kilkunastu osób, których np. miejsce zamieszkania pozostaje nieznane. Również pozostawienie testamentu przez zmarłego i jego wpływ na sytuację spadkobierców nieujętych w testamencie bądź też wielość testamentów i ich ważność pozostają kwestią, w której pojawia się wiele wątpliwości.

                  Niewątpliwie w takich sytuacjach warto zwrócić się o pomoc do prawnika – radcy prawnego czy też adwokata celem uzyskania optymalnej porady, a przede wszystkim celem sporządzenia wniosku o stwierdzenie nabycia spadku wraz z potrzebnymi dokumentami. Tego typu usługi bardzo często świadczy nasza Kancelaria co pozwala na przeprowadzenie spadkobierców przez formalności prawne w sposób możliwie najszybszy i najmniej od nich wymagający.

 

Piotr Kołodziejczyk | Radca prawny

  • Ustawa z dnia 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny. (Dz. U. z 2019 r. poz. 80)
powrót

Prawo
cywilne

Kancelaria świadczy usługi w zakresie:

  • dochodzenia roszczeń wynikających z zawartych umów;
  • dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu szkód osobowych i majątkowych (zadośćuczynienie za doznaną krzywdę i rozstrój zdrowia, zwrot kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego, błędy lekarskie);
  • roszczeń z tytułu ochrony dóbr osobistych;
  • reprezentacji klientów w sporach dotyczących zasiedzenia, ustanowienia służebności, zniesienia współwłasności, ochrony prawa własności i posiadania, eksmisji;
  • ustalenia nieważności umów;
  • ochrony wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika (skarga pauliańska);
  • doradztwo w zakresie nieuczciwych praktyk przedsiębiorców (klauzule abuzywne), wad zakupionych towarów i reprezentacja klientów przed Sądem;
  • przygotowania i opiniowania umów z zakresu prawa cywilnego

PORADY ON-LINE

Wychodząc naprzeciw potrzebom i preferencjom klientów Kancelaria zapewnia pomoc prawną online zarówno w zakresie udzielania porad jak też sporządzania projektów pism. Aby skorzystać z tej możliwości wystarczy:

  1. Opisać swój problem i zadać pytania.
  2. Jeżeli posiadasz dokumenty związane ze sprawą, które pozwolą lepiej zapoznać się ze sprawą, załącz je (skan lub zdjęcie). Z naszych usług możesz korzystać anonimowo, jeśli dokumenty zawierają Twoje dane, możesz je zakryć lub usunąć.
  3. Po wstępnym zapoznaniu się ze sprawą tj. w zależności od rodzaju zawiłości sprawy, zostanie przesłana oferta na poradę prawną w Twojej sprawie. Zostanie również zaproponowany termin doręczenia opinii prawnej.
  4. Następnie dokonać należy płatności. W ustalonym czasie otrzymasz projekt pisma lub opinię prawną.

 

PORADY PRO BONO

Kancelaria prowadzi program bezpłatnych porad prawnych w zakresie spraw związanych z wypadkami komunikacyjnymi i związanymi z nimi roszczeniami odszkodowawczymi. Jest to program skierowany przede wszystkim do osób, które nie wiedzą, czy ich roszczenia mają uzasadnione podstawy, w jakim trybie można ich dochodzić, jaka jest szansa na wygraną oraz jakie jeszcze możliwości działań prawnych można podjąć w danej sytuacji.

Aby skorzystać z bezpłatnej porady prawnej proszę o wcześniejsze uzgodnienie terminu spotkania telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

KONTAKT

ul. Jana III Sobieskiego 3A/2

14-100 Ostróda

Tel.: 511 470 310

E-mail: kancelaria@kolodziejczykpiotr.pl

NIP: 757 148 35 15

REGON: 365721225

Numer rachunku bankowego:

92 1140 2004 0000 3102 7672 1034


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora danych. w celu nawiązywania kontaktu oraz wysyłania materiałów marketingowych oraz aktualnych ofert sprzedaży.


    Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.


    Zapoznałem(-am) się z treścią klauzuli informacyjnej, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych, prawie ich poprawiania, ograniczenia przetwarzania oraz prawie do wycofania zgody na przetwarzanie moich danych osobowych.

    Wszelkie prawa zastrzeżone Piotr Kołodziejczyk 2019
    Realizacja: